Tuesday, January 12, 2010

XPDC Scottish Highland 2009

Caledonian Canal, Fort Augustus
XPDC Scottish Highland KMD 2009

Seramai 25 orang warga KMD termasuk satu famili dari Melayu Hull telah menyertai Winter Trip anjuran KMD. Para peserta telah menginap di Bearnock Country Centre, Lochness selama 5 hari 4 malam. Perjalanan bermula dari Dundee dan singgah di Rothiemurchus Centre, Aviemore untuk solat dan makan tengahari. Para peserta dapat merasai pengalaman solat di atas salji yang setebal beberapa inci dengan suhu sekitar -5 darjah celcius.

Rothiemurchus Centre, Aviemore

Lawatan di mulakan dengan melawat sekitar Fort William dan Fort Augustus. Antara tempat yang sempat di kunjungi adalah bandar Fort William, Old Inverlochy Castle dan Fort Augustus Canal Gate. Pada hari ketiga, lawatan di teruskan ke Bandaraya Inverness. Di situ para peserta berkesempatan melawat Inverness Castle, Inverness Museum dan Gallery dan juga Victorian Market. Para peserta juga sempat mengunjungi masjid Inverness untuk solat dan makan tengahari.

Pada hari yang berikutnya lawatan di teruskan di sekitar Lochness termasuklah mengunjungi Urquhart Castle dan Lochness Visitor Centre. Para peserta sempat singgah di Tugu Memperingati Komando Perang Dunia di Lochness. Pada hari terakhir, XPDC di teruskan ke Cairngorm Ski Area. Keadaan cuaca amat mencabar dengan keadaan salji yang tebal. Atas sebab-sebab tertentu yang tidak dapat di elakkan, hasrat para peserta untuk mencuba skiing tidak kesampaian. Walaubagaimanapun para peserta sempat juga ber-sledging di Sledge Park, Cairngorm Ski Area. Semua peserta selamat sampai di Dundee (dalam keadaan salji lebat) lebih kurang pukul 6 malam.
Sekitar Bearnock Country Centre, Lochness


Group Photos

Penyelarasan XPDC Scottish Highland 2009

Ketua Penyelaras: Khamsah S Mohd

Logistik: Mahmud Taib
Makanan: Zulkifli Ahmad Seman
Lawatan dan Aktiviti: Norazmi Mohamed
Kanak-kanak: Zulaikha Berahim
Keselamatan: Tarmidi Sailan
Jurugambar: Amirrudin Ahmad
Kesihatan: Rabihah Alwi

No comments: