Sunday, January 31, 2010

Bicara kita

oleh Mohd Mahzan Awang
(Tiga artikel berikut berasaskan pertemuan warga KMD pada usrah Muslimin di rumah penulis pada 30 Januari 2010)

Ayatul-ahkam
Perbincangan dipimpin oleh Ustaz Dr. Aminurasyid Yatiban
Surah al-Baqarah memuatkan ayatul ahkam - iaitu ayat-ayat yang berkaitan dengan hukum-hakam. Ayat 172 - 173 dalam surah ini ditujukan kepada orang yang beriman agar mematuhi larangan Allah swt terhadap beberapa perkara berkaitan dengan halal-haram makanan. Pendekatan yang Allah swt gunakan ialah dengan menyatakan perkara positif dahulu sebelum menyatakan larangan. Pendekatan ini digunakan secara common dalam sesi kaunseling dan pedagogi. Puji dulu kemudian baru tegur. Balik kepada ayat al-Quran dalam surah ini, Allah swt menjelaskan perkara yang dihalalkan dahulu sebelum perkara-perkara yang diharamkan. Frasa "innama ..." dalam al-Quran memberitahu kita bahawa Allah swt akan memperincikan secara spesifik perkara-perkara tertentu. Dalam ayat ini, perkara yang dibuat specify ialah haram memakan bangkai, addhari (darah) dan khinzir. Namun masih ada kelonggaran dalam keadaan darurat yang mana makan diperlukan untuk hidup. Umpamanya apabila manusia terperangkan dalam runtuhan yang ketiadaan sumber untuk memastikan kelangsungan hidup, perkara yang diharamkan adalah dibolehkan. Hanya kita yang tahu sejauhmana makan perkara yang bolehkan itu untuk hidup atau untuk memenuhi nafsu makan.

Dalam isu halal dan haram makanan terutamanya khinzir, hujah logik yang diberikan oleh umat Islam ialah bersangkutan dengan ketidaksesuaian daging itu untuk kesihatan. Namun, ia bukanlah hujah yang boleh dijadikan sebab kenapa kita tidak memakannya. Kerana yang paling utama bagi umat Islam ialah PATUH kepada segala arahan Allah swt. Pembuktian saintifik untuk yakin dan patuh pada arahan Allah swt adalah satu pendekatan yang amat-amat tidak wajar. Kita memang digalakkan untuk menganalisis kenapa Allah swt memerintahkan sesuatu perkara namun langkah pertama yang mesti ada dalam hati ialah YAKIN dengan arahan Allah swt itu, kemudiannya terus AMALKAN tanpa banyak bicara. Kemudian untuk kaji tentang perkara itu boleh diteruskan.

Toyyib - Hadis 10 susunan Imam Nawawi
Perbincangan dipimpin oleh Sdr. Zahiruddin
Amnya hadis ini membincangkan tentang perpektif Islam terhadap keluhuran, kesucian, kebersihan dalaman dan luaran. Allah swt memang cintakan dan sukakan kebersihan, lahiriah dan batiniah. Fokus hadis ini ialah dalam bab mencari rezeki yang halal demi keberkatan Allah swt. Juga mengisahkan adab berdoa yang ditunjukkan oleh nabi Muhammad saw - umpamanya dengan menadah tangan serta mengangkatnya ke langit sambil berdoa sepenuh hati. Renungan yang dapat diambil adalah:

"Sejauhmana Allah swt dapat memakbulkan doa umat Islam yang mana dia membesar dengan sumber yang haram?

Dengan daging-daging dan tulang-tulang yang terbina daripada hasil yang "kotor" (rasuah, menipu dan sebagainya), sejauhmana Allah swt dapat menerima doa seseorang mukmin? Bagaimana Allah swt dapat memberi keberkatan hidup kepada orang yang sebegini. Kita sebenarnya lebih melihat soal hasil yang "kotor" ini dengan melihat kes-kes yang dipaparkan di media. Bagaimana pula dengan kita yang juga ada ruang untuk melakukan dosa umpamanya "membuat adjustment tentang claim, tuntutan perjalanan, menipu - membesar-besarkan cerita yang tak ada dan sebagainya".
Biarlah bulan bicara sendiri ...
"Maafkanlah dia, nabi pun maafkan umatnya," nasihat Azlan kepada Farouq.
"Itu nabi, memang macam itu. Dia maksum!" tegas Farouq yang marah dengan kekasihnya kerana mengahwini lelaki lain pada saat Farouq di tahun akhir pengajian di Dundee.
"Nabi pun manusia juga," jelas Azlan lagi.
"Aku tahu itu semua, tapi nabi lain, aku lain. Aku hanya manusia biasa saja. Tak boleh nak samakan nabi dengan kita!" Farouq bertegas. Farouq masih geram dan berdendam dengan Liz. Azlan menghampiri Farouq seraya berkata "Jom, aku belanja kau minum. Kita pergi ke library cafe".
Farouq terdiam. Akur. Dia menutup buku tulisan Anthony Giddens dan berjalan ke cafe. Seharian dia tak dapat fokus pada pengajiannya. Liz meninggalkan dia tanpa alasan yang kukuh.
"Begini Farouq. Aku ingin ceritakan tentang nabi kita Muhammad saw," Azlan memulakan bicara.
"Engkau masih tak dapat menerima yang kita berlainan dengan nabi," ujar Faroiq sambil mengacau Coffee Latte.
Azlan tersenyum sambil menuangkan tiga paket gula ke dalam cawan kopinya.Tidak ramai pelajar di perpustakaan Dundee. Suasana agak tenang kerana hari melewati senja.
"Sebenarnya Farouq, aku kata yang nabi Muhammad saw adalah manusia biasa kerana baginda juga tidak pasti tentang hari esok. Baginda kerap berdoa memohon keampunan Allah swt. Kalau baginda amat berkuasa dan 100% yakin dengan apa juga yang baginda lakukan kenapa baginda perlu bersusah-payah mengatur strategi dalam kehidupan seharian. Baginda juga mengadakan mesyuarat untuk mendapatkan keputusan terbaik. Malah, baginda sering berdoa, mengerjakan ibadat dan bersolat kerana baginda sendiri pun tidak tahu tentang hari esok. Baginda tak tahu sejauhmana perancangan Allah swt umat Islam. Baginda bukan penentu masa depan. Allah swt yang menentukan qadha dan qadha. Memang nabi Muhammad saw itu maksum tetapi baginda juga ada perasaan macam manusia biasa. Baginda berkahwin. Baginda juga ada anak, ada isteri ada keluarga. Baginda tak mampu untuk mengubah hati Abu Lahab agar memeluk Islam. Abu Lahab adalah antara bapa saudaranya yang paling disayangi. Soal rahmat adalah ketentuan Allah swt. Kita tak tahu. Sebab itu apabila dalam peperangan umpamanya, bagida sering membuat perbincangan, strategi dan sebagainya. Baginda tidak berserah tanpa usaha. Jadi kalau nabi Muhammad saw pun boleh bersabar dan maafkan kesalah orang lain kenapa kita tak boleh," hurai Azlan dengan lanjut. Riak wajah Farouq berubah. Matanya tepat melihat ke cawannya. Matanya tetap berkaca. Hatinya remuk dan masih merindui Liz. Hari ini tiada bayangan Liz di perpustakaan. Lazimnya Liz kerap ke perpustakaan terutama pada saat exam kian hampir.
"Tapi nabi kental semangat, jiwanya ..."
"Engkau tahu kenapa jiwanya begitu?"
"Entah .."
"Nabi Muhammad saw hampir dengan Allah swt. Dia cintakan Allah swt. Apabila kita cintakan seseorang umpamanya, kita akan rasa seronok menghampirinya dan gembira melakukan apa yang disukainya serta menjauhkan apa yang dia tak suka," hurai Azlan lanjut.
"Aku ini, entahlah ..." suara Farouq tersekat-sekat menahan sebak.
"Hadis sahih meriwatkan nabi Muhammad saw mengisahkan bagaimana nabi yang terdahulu ditimpa azab Allah swt kerana nabi tersebut berasa ujub dengan para sahabat dan pengikutnya. Nabi tersebut dikatakan telah menyatakan betapa hebatnya para pengikutnya sehingga lupa yang kehebatakan itu adalah kerana rahmat Allah swt. Justeru Allah sw memberi 3 pilihan kepada nabi tersebut. Pilihan pertama, kalah dalam perang; kedua azab kebuluran; ketiga mati. Maka tidak sanggup dengan dua pilihan pertama, akhirnya mereka diambil nyawa; 70,000 mati, bukan setepat angka ini tapi nak menggambarkan betapa ramai yang mati. Ini memberitahu bahawa nabi pun manusia biasa yang ada perasaan, emosi, rasa gerun, bimbang, cinta dan sayang,"
Farouq termenung seketika. Terdetik seketika yang dia terlalu mengikut kata hati. Biarpun Liz memeluk Islam pada asalnya disebabkan dakwah dan turur bicara Farouq tetapi jodohnya tiada. Farouq jugalah yang berusaha menemukan Liz dengan kumpulan wanita Muslim di masjid Dundee. Malah, komuniti Melayu Dundee juga turut membantu. Mungkin itu takdir Ilahi yang terbaik buat Liz. Liz memilih lamaran sahabat karibnya dari Jerman sebagai teman hidup. Salji turun mencurah bersama linangan air mata seorang lelaki.
(Cerpen ini hanyalah kreativiti penulis)

Artikel-artikel ini bukan kenyataan rasmi KMD. Ia dioleh oleh penulis berdasarkan perbincangan informal warga KMD serta kreativiti penulis.

No comments: