Thursday, June 25, 2009

Program Usrah Gabungan dan Mawlidurrasul

Alhamdulillah pada 14 Mac yang lalu, bersempena dengan Mawlidurrasul, Komuniti Melayu Dundee telah berjaya mengadakan program yang menggabungkan beberapa aktiviti yang mempertemukan majoriti warganya dalam sebuah majlis yang dinamakan sebagai Program Gabungan MawlidurRasul (PGMR) di Dewan Taymills yang bersejarah. Ia adalah usrah gabungan mawar-mawar suci dan kumbang-kumbang macho dengan pengisian ceramah yang disampaikan oleh saudara Jibril (jemputan khas dari Al-Maktoum) berkaitan pengiktibaran daripada seerah Rasulullah SAW dengan dipengerusikan oleh saudara Mirin Yeah.


Kerana masalah teknikal, penceramah terpaksa menggunakan kotak suara semulajadi tanpa pembesar suara, namun kecekapan Penghuluwati aka Ustazah Ika menyelenggara kuiz untuk kanak-kanak telah berjaya meminimumkan sound-sound effect yang telah diijangka boleh mengganggu kelancaran ceramah.


Program diserikan selepas itu dengan majlis belah mulut dan cukur baby Faiq, cahayamata terkini pasangan saudara Taufik dan Aeni yang dilahirkan di hospital Ninewells lebih kurang seminggu sebelum itu. Keluarga Melayu di Dundee turut meraikan kedatangan warga KMD yang baru tiba dengan sedikit sesi taaruf. Kemudiannya sedikit sesi soal-jawab dan perkembangan terkini program KMD juga diadakan dengan penutupnya ucapan dan ingatan ringkas daripada Penghulu Dr. Aminurrasyid.


Acara kemuncak iaitu kudapan telah menyaksikan hidangan-hidangan hebat yang disediakan secara potluck berjaya dimanfaatkan secara optimum oleh warga Melayu Dundee. Akhirnya, Dewan Taymills dikemaskan bersama-sama secara gotong royong bagi memastikan tiada sebarang kesan degil yang tertinggal yang boleh meng”stress”kan tuan rumah (cikgu Azmi dan keluarga) yang sentiasa pantas menempah penggunaan dewan bagi pihak KMD.
Penyelaras Program: Ustaz Nizam Hassan
Laporan disediakan oleh Ustaz Nizam Hassan

No comments: