Monday, June 29, 2009

Kursus kewangan Islam Anjuran KMD


Ustaz Zaharuddin sedang memberi ceramah tentang kewangan islam

Komuniti Melayu Dundee pada julung-julung kalinya telah menganjurkan Kursus Kewangan Islam pada hari Sabtu, 20 Jun 2009 bertempat di University of Dundee. Kursus yang selama satu hari ini telah disampaikan oleh penceramah yang tidak asing lagi dalam bidang ekonomi Islam, iaitu Ustaz Zaharuddin Abdul Rahman, yang merupakan pelajar PhD dalam bidang Syariah dan Islamic Finance di University of Wales, UK.

Beliau juga merupakan Pengurus Kanan, Shariah Compliance Department, dan Penasihat Shariah Luaran, RHB Islamic Bank Berhad, Konsultan Shariah dan Perbankan Islam, Furqan Islamic Finance Group, Dubai, pensyarah di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia dan beberapa jawatan lagi di dalam dan luar negara.


'Penunggu' kaunter pendaftaran/jualan buku UZAR

Kursus ini telah menarik peserta dari dalam dan luar Dundee, termasuklah dari Aberdeen, Glasgow, Newcastle dan lain-lain tempat di serata UK. Peserta adalah seramai 61 orang dan kanak-kanak telah ditempatkan di nursery bagi mengelakkan gangguan pada perjalanan kursus. Yuran kursus adalah sebanyak £5 sahaja.

Peserta kursus sedang makan tengahari di hadapan Tower Building

Rata - rata peserta amat berpuas hati dengan penyampaian yang menarik dan ilmu yang sangat berguna daripada speaker yang sangat berpengalaman dalam bidang Islamic Finance. Diharap pihak KMD dapat menganjurkan kursus-kursus seperti ini lagi di masa akan datang bagi menambahkan lagi ilmu pengetahuan masyarakat Melayu di UK, khususnya di Dundee itu sendiri.


Ketua Penyelaras: Ust Nizam Hassan

Laporan di sediakan oleh Nurul Asyiqin

No comments: