Saturday, May 15, 2010

Usrah di Glenisla

Mengambil iktibar daripada hadis Nabi s.a.w: "Tidak sempurna iman seseorang daripada kamu melainkan ia mengasihi sudaranya sebagaimana ia mengasihi dirinya sendiri", warga KMD berkumpul di Glens of Isle untuk sama-sama memanfaatkan waktu bersama di samping berkongsi ilmu dan pengalaman. Ustaz Amin menghuraikan lanjut tentang intipati hadis tersebut dan bagaimana ia diterjemahkan dalam konteks semasa. Membantu sahabat seMuslim menjadi sebahagian daripada tanggungjawab kita demi kesempurnaan imam. Adalah malang jikalau kita mengambil sikap berkecuali apabila mengetahui sahabat kita dalam kesusahan. Ya, memang membantu sahabat satu agama memerlukan pengorbanan. Namun, syukurnya kita, pengorbanan yang dibuat untuk membantu sahabat satu agama kita belum sampai ke tahap menumpahkan darah. Justeru apabila mengetahui sahabat seIslam kita dizalimi di gaza, pelstin dan di rantau dunia lain, amat penting sekali kita untuk menghulurkan bantuan.
Anak-anak yang dibesarkan dengan suasana ukhuwah sesama Islam serta hubungan yang dibina berasaskan al-Quran dan al-Hadis insyaAllah akan dirahmai yang Maha Esa. Mereka masih bersih dari dosa dan pahala. Kita sebagai ibu bapa yang mencorakkan haluan pemikiran mereka sehinggalah mereka membesar dan berupaya menilai baik-buruk. Melalui aktiviti sebegini, hubungan dengan alam sekitar sebagaimana dianjurkan dalam Islam dapat dipraktikkan. Tambahan pula pepohon, air yang berlari, binatang berkeliaran dan batu-batan adalah makhluk Allah yang sentiasa berzikir kepada-Nya.

Usrah muslimah hangat membincangkan tentang soal kekeluargaan. Banyak ilmu dan pengalaman dikongsikan. Semua perbincangan ini adalah perbincangan yang menambahkan iman insyaAllah. Pertemuan sebegini, di samping mampu mengurangkan tekanan yang dihadapi, yang paling penting mencanmbahkan pemikiran Islam dan menguatkan akidah Islamiah.

Isu-isu semasa dikupas dalam skop yang pelbagai dengan dimensi yang berbeza-beza. Inilah indahnya Islam yang tidak pernah menghalang perbezaan pendapat malah menghormati sebarang pandangan berbeza asalkan ianya tidak lari dari landasan al-Quran dan as-Sunnah. Semoga ia menjadi satu budaya yang sering subur dalam memastikan kelangsungan hidup ini sentiasa dinaugi-Nya.
(Nota: Usrah kali ini disertai oleh Ustaz Dr. Amin sekeluarga, Taufik sekeluarga, Abg. Tarmidi dan zaujah, Mahzan sekluarga, Mahadi dan zaujah, Helmi, Syikin dan Zaid, Abg Azmi sekeluarga, Azahar sekeluarga dan Chef Zul sekeluarga)



No comments: